Instrumen
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
BAHASA
MELAYU (BAND 1)
KEMAHIRAN
|
LISAN
|
BAND
|
1
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
B1
Mengetahui perkara yang didengar-
dituturkan, dibaca dan ditulis
|
DESKRIPTOR
|
B1 DL1
Berbual tentang isu semasa dengan ayat
yang mudah.
|
EVIDENS
|
B1 DL1 E1
Berbual tentang isu semasa dengan ayat
yang dapat difahami
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
1.Guru bersoal jawab dengan murid
tentang gambar aktiviti semasa cuti sekolah (rujuk buku teks tingkatan 2 muka
surat 8)
2 Murid memberi respons terhadap isi
perbualan .
3.Guru memilih 6 orang murid untuk
berbincang tentang faedah-faedah aktiviti yang dijalankan pada masa cuti
sekolah.
|
CONTOH
ITEM PERBUALAN
1. Apakah aktiviti yang dapat kamu
lihat dalam gambar (rujuk buku teks BM tingkatan 2 muka surat 8).
2. Bolehkah kamu menceritakan aktiviti
yang kamu lakukan semasa cuti sekolah?
3.Nyatakan faedah yang kamu boleh
dapati daripada aktivit tersebut?
4.Cadangkan dua aktiviti lain yang
boleh dilakukan semasa cuti sekolah?
Rujuk buku teks tingkatan 2 muka surat
8
|
BIL
|
Soalan
|
√ / X
|
1
|
Adakah murid menyebut perkataan dengan betul?
|
|
2
|
Adakah murid mengemukakan
jawapan dengan ayat yang mudah difahami?
|
|
3
|
Adakah murid memberikan
contoh yang sesuai dengan tajuk perbualan?
|
|
Kad Inventori Perbincangan
Kemahiran
|
Membaca
|
|||||||||||||||||||||||||
Band
|
1
|
|||||||||||||||||||||||||
Pernyataan
standard
|
B1
DB1
Mengetahui
perkara yang didengar-dituturkan, dibaca dan ditulis
|
|||||||||||||||||||||||||
Deskriptor
|
B1
DB1
Membaca
perenggan dengan sebutan dan intonasi yang sesuai
|
|||||||||||||||||||||||||
Evidens
|
B1
DB1 E1
Membaca
ayat dalam perenggan daripada sesuatu sumber dengan sebutan dan intonasi yang
sesuai
|
|||||||||||||||||||||||||
Aktiviti
pentaksiran
|
1.
Guru meminta murid
membuka halaman 22 dalam antologi Gema
Sepi Gadis Genius.
2.
Guru meminta murid
mendeklamasi serangkap sajak yang
bertajuk Hari Guru dengan sebutan dan
intonasi yang sesuai.
3.
Guru mentaksir
bacaan murid menggunakan kad inventori.
Sajak
: Hari Guru
i
Hari
ini
Adalah
hari kita
Menjunjung
amanah
Sandaran
harapan insan berjuta
Yang
bernama ibu bapa
Memikul
misi murni
Mengasuh
mendidik
Tunas
bangsa
Harapan
nusa
|
|||||||||||||||||||||||||
|
Kad
Inventori
|
|||||||||||||||||||||||||
Kemahiran
|
Menulis
|
|||||||||||||||||||||||||
Band
|
1
|
|||||||||||||||||||||||||
Pernyataan
standard
|
B1
DT1
Mengetahui
perkara yang didengar-dituturkan, dibaca dan ditulis
|
|||||||||||||||||||||||||
Deskriptor
|
B1
DT1
Menulis
ayat yang lengkap
|
|||||||||||||||||||||||||
Evidens
|
B1
DT1 E1
Menulis
ayat-ayat yang mengandungi subjek dan predikat
|
|||||||||||||||||||||||||
Aktiviti
pentaksiran
|
1.
Guru menerangkan
tentang penggunaan subjek dan predikat dalam ayat (rujuk bahagian A)
2.
Guru meminta murid
membina ayat secara lisan.
3.
Guru meminta murid
menulis lima ayat yang mengandungi subjek dan predikat.
|
|||||||||||||||||||||||||
|
Lembaran
kerja
Bahagian A
Kenalpasti yang
mana subjek dan predikat berdasarkan ayat yang diberi.
1. Pemandu
itu tidak sempat mengelak lalu melanggar sebuah lori pasir.
2. Najib
sungguh gembira kerana lulus dengan cemerlang dalam PMR.
3. Ayah
balik lewat kerana kerja lebih masa.
4. Lukisan
itu sangat cantik dan menarik.
5. Pemain
bola sepak itu sungguh lincah.
Bahagian B
Bina 5 ayat yang mengandungi subjek dan predikat.
1. _______________________________________________
2. _______________________________________________
3. _______________________________________________
4. _______________________________________________
5. _______________________________________________
|
best la blog ni
ReplyDeletethanx rahayu ibrahim..selalu2lah jenguk blog saya..hehe..
Deletebaguss...
ReplyDeletethanx a lot najwa..
ReplyDelete